تبلیغات
عرفان بلاگ - توصیه‌هایی تغذیه‌ای به چاق‌ها و لاغر‌ها
عرفان بلاگ
عرفان راه رسیدن به خداست
همچنین مصرف كافی آب و مایعات به منظور دفع مواد زاید بدن و پرهیز از مصرف نوشابه‌های شیرین و گازدار در مبتلایان به چاقی ضروری است.
بدن انسان به دنبال عملكرد سیستم‌های پیچیده، تعادل میان انرژی دریافتی و انرژی مصرفی را حفظ می‌كند. بر هم خوردن این تعادل با بروز پدیده‌های چاقی یا لاغری همراه است. به گفته متخصصان چاقی و لاغری هر دو نوعی بیماری محسوب شده و به عنوان عامل خطر بیماری‌های دیگرنیز محسوب می‌شوند.

به گزارش ایسنا، افزایش میزان چربی بدن به صورت موضعی یا عمومی را چاقی می‌گویند.

همچنین مصرف بیش از نیاز كالری غذایی به ویژه شیرینی‌ها و چربی‌ها، كمبود تحرك، برخی از اختلالات هورمونی و زمینه‌های ارثی از علل عمده چاقی به شمار می‌روند.

بیماری‌های قلبی - عروقی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان، سنگ‌های صفراوی، تغییرات نامطلوب چربی خون و پرخوری عصبی نیز از عوارض مهم چاقی محسوب می‌شوند.

توصیه‌هایی برای مبتلایان به چاقی

بر اساس اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور، كاهش تدریجی وزن حدود نیم كیلوگرم در هفته و پیروی از یك رژیم غذایی متعادل با توجه به شرایط جسمانی (سن، جنس و فعالیت جسمانی) برای افراد چاق توصیه می‌شود. چاق‌ها بهتر است وعده‌های غذایی خود را به شش وعده كوچك و منظم تقسیم كرده و به صبحانه به عنوان یك وعده غذایی مهم توجه كنند و هنگام شام غذایی سبك مصرف كنند.

همچنین مصرف كافی آب و مایعات به منظور دفع مواد زاید بدن و پرهیز از مصرف نوشابه‌های شیرین و گازدار در مبتلایان به چاقی ضروری است.

افراد چاق بهتر است استفاده از سالاد و سبزی‌ها و یا سوپ‌های رقیق قبل از غذا را برای كاهش اشتها در دستور كار داشته باشند. كاهش مصرف نمك، شیرینی و شكلات، غذاهای چرب و سرخ شده در مبتلایان به چاقی تاكید می‌شود. چاق‌ها بهتر است از مواد غذایی به صورت آب پز، بخارپز یا كبابی استفاده كنند.

افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم، مصرف غذاهای پروتئینی مانند گوشت كم چرب، ماهی، حبوبات، لبنیات كم چرب در هر وعده غذایی برای كمك به احساس سیری، جایگزین كردن نان‌های سبوس‌دار به جای نان‌های سفید، پرهیز از رژیم‌های خیلی سخت و كم كالری و خودسرانه، استفاده از چاشنی‌هایی مانند آب لیمو و یا آبغوره یا سركه به جای نمك و سس سالاد در مبتلایان به چاقی توصیه می‌شود.

 لاغری و توصیه‌های تغذیه‌ای برای این افراد

در عین حال كمبود وزن نیز مشكلی است كه 8 تا 9 درصد جمعیت كشور به آن مبتلا هستند.

عادت‌های غذایی غلط، مصرف ناكافی مواد غذایی و انرژی، فعالیت بدنی بیش از حد، اختلال در جذب مواد مغذی، ابتلا به بیماری‌های تحلیل رونده مانند پركاری تیروئید یا سرطان، عفونت، استرس و ...، فشارهای روحی و روانی و بی‌اشتهایی عصبی از جمله علل مهم لاغری هستند.

افزایش تدریجی وزن حدود نیم كیلوگرم در هفته و استفاده ازادویه‌ها و افزودنی‌های محرك اشتها مانند انواع ترشی‌ها در افراد لاغر توصیه می‌شود. همچنین تهیه و سرو غذا به صورت دلپذیر و مصرف گوشت و غلات برای بهبود اشتها می‌تواند كمك موثری به این افراد داشته باشد.

مصرف انواع میوه و آب میوه طبیعی و سبزی‌های تازه به عنوان منابع خوب ویتامین‌ها واملاح، مصرف مواد نشاسته‌ای بیشتر مانند نان، برنج، سیب زمینی برای تامین انرژی، مصرف انواع مغزها و خشكبار در فواصل وعده‌های غذایی مانند پسته، فندق، بادام و ... و مشاوره تغذیه جهت تنظیم یك برنامه مناسب برای افراد لاغر توصیه می‌شود.


طبقه بندی: تغذیه و سلامت، 
برچسب ها: چاق‌ها، لاغر‌ها، پسته، فندق، بادام، قلبی - عروقی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان، سنگ‌های صفراوی،  
نوشته شده در تاریخ شنبه 25 دی 1389 توسط مرتضی | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
در این وبلاگ شما جدیدترین و بروزترین اخبار و مدلهای لباس و اخبار ورزشی و اقتصادی و مطالب مذهبی و عرفانی را میخوانید
» پست الکترونیک
» تماس با مدیر
» RSS
» ATOM
موضوعات
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند های روزانه
ابر برچسب ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

ساعت فلش

مترجم سایت

Page Ranking Tool